راهنمای استفاده از ایموجیها برای بازاریابی

جدول محتواها

ایموجی‌ها یکی از ابزارهای ارتباطی کوتاه در قرن بیست و یکم است. شما می‌توانید از ایموجی‌ها برای بیان شخصیت و حس و حال خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. در واقع تقریباً نیمی از تمام کامنت یا کپشن­ها در اینستاگرام حاوی ایموجی هستند. توییتر نیز از این قاعده مستثنا نیست و استفاده از ایموجی‌ها در این شبکه‌ی اجتماعی نیز باعث تعامل بیشتر می‌شود. در نهایت در صورتی که  معنی ایموجی ها را بدانید و صحیح و به جا از آنها استفاده کنید می‌توانید حس و حال بهتری به مخاطب خود منتقل کنید و با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کنید. به عنوان مثال، به این ایمیلی که من در صندوق پستی خود در Cyber Monday پیدا کردم، از سایت Influenster ، که یک سایت بررسی محصول است نگاهی بیندازید:

کاربرد ایموجی ها
کاربرد ایموجی ها

یا ایمیل زیر که از طرف CB Insights است، که یک بستر اطلاعاتی است:

مثال استفاده از ایموجی
مثال استفاده از ایموجی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ایموجی­ها می‌تواند شما را در ارسال پیام یک مرحله بالاتر ببرد و باعث جلب توجه بیشتر شما نسبت به پیام‌های متنی می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید از آن‌ها به عنوان جایگزین کلمات عمومی و استفاده بیش‌ازحد از کلماتی مانند “پول” استفاده کنید، و پیام‌های خود را جالب و زیباتر کنید. اما در بعضی موارد شکلک‌ها کمی گیج‌کننده هستند و تشخیص تفاوت معنی ایموجی ها کمی دشوار است.

برای اینکه بدانید چگونه با استفاده از ایموجی‌ها مخاطبان خود را درگیر کنید، در این مطلب معنی ایموجی ها و فهرستی از رایج‌ترین (و گیج‌کننده)  آنها برای شما را تهیه کرده‌ایم، و به شما گفته‌ایم در جهت رسیدن به اهداف بازاریابی خود چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و در نهایت از استفاده از چه ایموجی‌هایی باید پرهیز کرد.

معنی ایموجی‌های صورت

برای شروع نگاهی به برخی از ایموجی­های صورت که ممکن است برای انتقال احساسات خاص از آن استفاده شود، همراه با مثال هایی از نحوه استفاده هر یک از آن‌ها در پیام‌ها می‌پردازیم:

  1. ایموجی چشم قلبی ایموجی چشم قلبی

معنی این ایموجی ممکن است  نشان دادن عشق و علاقه به چیزی یا شخصی است. یک محصول جدید گرفته تا یک مقاله وبلاگی یا هر چیز دیگری که مورد توجه شما قرار گیرد . به عنوان مثال، SoulCycle از یک ایموجی قلب در خط موضوع ایمیل خود استفاده می‌کند تا تأیید و عشق خود را به برندهایی که اکنون به صورت آنلاین می فروشند ، منتقل کند:

کاربرد ایموجی چشم قلبی
کاربرد ایموجی چشم قلبی
  1. ایموجی چشم چپایموجی چشم چب

بعد از اینکه کسی شوخی طعنه‌آمیز یا مبهمی با شما کرد که ممکن است در حالت عادی جدی به نظر برسد می‌توانید از این ایموجی استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک وجه از شخصیت بازیگوش و مرموز خود را به بقیه نشان دهید، یا شوخی می‌کنید و مطمئن نیستید که مخاطبان شما متوجه شوخی شما می‌شوند یا نه، استفاده از این ایموجی را به شما توصیه می‌کنیم. به عنوان مثال، شما می‌توانید به صورت مرموز و مبهم به کاربران خود که معمولاً آخر هفته‌ها همه آفلاین هستند در یک ایمیل بگویید : ” ما میدانیم که آخر هفته شما در حال استراحت هستید اما یک پیشنهاد عالی و یک آفر خوب برای آخر هفته شما در نظر گرفته‌ایم.

  1. ایموجی چشمایموجی چشم

استفاده از این ایموجی یک روش ساده و سرگرم­کننده برای جلب‌توجه مخاطبان به تصویر یا مطلبی است که قصد اشتراک‌گذاری آن را با مخاطبان خود دارید. ممکن است استفاده از ایموجی چشم را به جای جمله “به این نگاه کنید” را یک جایگزین احمقانه بدانید، اما بهتر است به عنوان مثال یک نگاه به تبلیغات برند کفش GREATS بیندازید که از ایموجی چشم برای ایجاد حس هیجان و تعلیق در تبلیغات خود استفاده کرده است.

در این حالت ایموجی چشم بازیگوشانه به مخاطب پیشنهاد می­دهد که توجه کنید به زودی چیز جدیدی خواهد رسید.

کاربرد ایموجی چشم
کاربرد ایموجی چشم
  1. چهره خندان شرمندهایموجی خندان شرمنده

این ایموجی شاد و خجالت­زده یک فرصت خارق­العاده برای شما است تا تواضع و فروتنی خود را از یک دستاورد و یا دریافت یک جایزه نشان دهید. به عنوان مثال اگر در حال انتشار یک مقاله هستید که شما را به عنوان یک شرکت برتر در صنعت معرفی می­کند می­توانید از این ایموجی استفاده کنید. از سوی دیگر این گونه ایموجی­های صورت به سادگی برای ابراز خوشبختی و شادی استفاده می­شوند.

  1. ایموجی فکر کردنایموجی فکر کردن

معنی ایموجی فکر کردن اغلب نشان دادن در عمق فکر کردن است و یا به تائید صحت مطلبی که ارائه شده است مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین از آن در موارد دیگر مانند شک و تردید، عدم اطمینان و در مورد یک موضوع بحث­برانگیز می­توان استفاده کرد. به عنوان مثال به این نمونه دقت کنید که چگونه فیسبوک به یکی از کاربران در مورد اینکه لایک جعلی در رسانه­های اجتماعی خریداری می­شود توضیح داده است.

در این نمونه به جای بحث و مبارزه با کاربر تنها با استفاده از یک ایموجی اندیشمندانه شک و تردید خود را نسبت به اظهارات کاربر نشان داده است. همچنین ممکن است بعد از یک سؤال یا نظرسنجی در رسانه­های اجتماعی از ایموجی متفکر استفاده شود. استفاده از این ایموجی به سادگی به مخاطبان شما نشان می­دهد که باید در مورد چیزی فکر کنند.

کاربرد ایموجی فکر کردن
کاربرد ایموجی فکر کردن
  1. ایموجی عرق ریزایموجی عرق ریز

این ایموجی که نشان‌دهنده یک صورت خندان به همراه یک قطره عرق است به‌طورمعمول برای بیان حالت یک تماس نزدیک و اتفاق مورداستفاده قرار می­گیرد. در حالی که عرق موجود در این ایموجی نشان‌دهنده ناراحتی فرد است لبخند آن به کسی که این فکر را می­کند اشاره دارد. مانند : وای پسر این اتفاق ممکن است خیلی بد باشد. به عنوان مثال اگر همکار شما لحظاتی قبل از شروع یک جلسه مهم یک ایمیل به شما ارسال کند که گزارش‌ها به همراه تمامی آمارها وجود ندارند و شما با یک پاسخ با متن نگران نباش تمامی آن‌ها همین‌جا هستندایموجی عرق ریز نشان‌دهنده رضایت شما در جلوگیری از بروز یک مشکل مهم است.

  1. ایموجی دست‌ها بالاایموجی دست بالا

به طور معمول در مشاغل گوناگون از این ایموجی برای نشان دادن سطح اشتیاق یا مشارکت استفاده می­شود. از این ایموجی برای اهدافی مانند « اینجا ثبت‌نام کنید» و یا برای راهنمایی جمعیتی که مایل به کمک به آن‌ها هستید استفاده می­شود. به عنوان مثال اگر می­بینید که سرپرست تیم یک داوطلب می­خواهد که برای جلسه بعدی میکروفن‌ها را در جای خود قرار دهد با استفاده از ایموجی ایموجی دست بالا پاسخ خود را به سادگی بیان کنید.

از طرف دیگر می­توانید از این ایموجی برای بیان نظر مخاطبان خود در رسانه­های اجتماعی استفاده کنید که آیا با نظر شما موافق هستند یا نه، به عنوان مثال می­توانید در توییتر پس از پرسیدن یک سؤال یا نظرسنجی از مخاطبان بخواهید که هرکسی با نظر شما موافق است با قرار دادن ایموجی ایموجی دست بالانظر مثبت خود را اعلام کند.

  1. ایموجی خندهایموجی خنده

ظاهراً این ایموجی محبوب‌ترین ایموجی در سال 2017 در ایالات متحده است. این ایموجی یکی از ساده­ترین ابزار برای ایجاد سرگرمی و طنز است. اغلب اوقات هنگامی که یک فرد در یک کانال سرگرمی یک شوخی می­کند از ایموجی ایموجی خندهبه جای کلمه خنده استفاده می­کند.  علاوه بر آن استفاده از این ایموجی امکان نشان دادن حس شوخ­طبعی شما را فراهم می­کند. به عنوان مثال شرکت جسیکا آلبا که محصولات ارگانیک و طبیعی را برای خانواده­ها تولید می­کند در پست‌های اینستاگرام خود از این ایموجی برای برقراری ارتباط استفاده می­کند.

کاربرد ایموجی خنده

در این مثال برند سعی دارد که صداقت خود را با خندیدن و شیطنت نشان دهد و در نتیجه حالتی انسانی به شخصیت برند خود می­بخشد.

معنی ایموجی های نماد یا اشیاء

در کنار ایموجی­های چهره تعدادی از ایموجی­ها وجود دارند که با استفاده از اشیا یا نمادها امکان استفاده از آن‌ها را فراهم می­کنند. به عنوان مثال استفاده از نماد قلب ایموجی قلب و یا نماد چک لیست ایموجی چک لیست در موقعیت‌های مختلف می­تواند برای شما بسیار مفید باشد. در ادامه چند نماد و یا اشیاء وجود دارد که ممکن است برای بازاریابی به شما کمک کند.

  1. ایموجی میمونایموجی میمون

ایموجی چهره پنهان میمون یک فرصت جالب برای بیان کمرویی یا خجالت است. به عنوان مثال ممکن است برند شما پس از یک اشتباه یا نقص در محصولات از این ایموجی برای بیان حالت خود استفاده کند. از طرفی دیگر ممکن است از این ایموجی برای حالتی استفاده کنید که نشان دهنده آرزو کردن برای چیزی که تابه‌حال آن را ندیده­اید باشد. استفاده از آن حتی می­تواند طنزآمیز باشد به ویژه اگر با اشتراک­گذاری یک ویدئوی طنزآمیز همراه باشد.

  1. ایموجی لاک زدنایموجی لاک زدن

همان‌طور که حدس زده­اید از این ایموجی می­توان برای نشان دادن بی­تفاوتی استفاده کرد. برخی از افراد معتقد هستند که از این ایموجی می­توان برای بیان اعتمادبه‌نفس با منظور « من از شما زیباتر هستم» نیز استفاده شود. اما به طور معمول دلیل استفاده از این ایموجی بیانگر تعادل و آرامش است. به عنوان مثال می­توان با انتشار مطلبی برای جذب مخاطب از این ایموجی استفاده کرد. مثلاً با قرار دادن ایموجی­هایایموجی لاک زدن ایموجی لبخندبگویم که آخر این هفته در استراحت و آرامش کامل هستم، شما چطور؟

  1. ایموجی دستایموجی دست زدنایموجی دست

از ایموجی دست برای بیان احساسات به سادگی و مؤثر استفاده می­شود. به عنوان مثال با استفاده از ایموجیایموجی دستهمان پیامی را که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می­دهیم مانند تائید یک مطلب و یا خوب بودن یک حالت را نیز در فضای مجازی می­توانیم منتقل کنیم. همچنین استفاده از این ایموجیایموجی دست زدن می­تواند برای ابراز هیجان مانند تبریک برای برنده شدن در یک مسابقه و کسب جایزه استفاده شود. در نهایت استفاده از ایموجی انگشت اشاره ایموجی انگشت اشاره است که برای نشان دادن یک پیوند مؤثر استفاده می­شود، به خصوص در زمانی که محدودیت کلمه وجود دارد استفاده از این ایموجی ایده بسیار خوبی برای بیان مطلب مانند به جای استفاده از جمله « از این لینک استفاده کنید» است.

  1. ایموجی دست تکان دادنایموجی دست تکان دادن

از این ایموجی می­توان به عنوان یک روش ساده برای گفتن سلام و خداحافظی استفاده کرد. در نظر بگیرید که آن را در ایمیل خود به عنوان خوش‌آمد گویی استفاده کنید و از این راه حس گرمی و دلپذیری را به مخاطب خود انتقال دهید. از طرف دیگر ممکن است از این ایموجی استفاده کنید تا یک محصول یا خدمات جدید را به مخاطب خود معرفی کنید. به عنوان مثال Drop در قسمت موضوع ایمیل خود از این ایموجیایموجی دست تکان دادنبرای معرفی برنامه جدید خود استفاده می­کند.

کاربرد ایموجی دست تکان دادن
کاربرد ایموجی دست تکان دادن
  1. ایموجی انگشت شصتایموجی انگشت شصت

این ایموجی یک ایموجی جهانی کلاسیک است که از آن به عنوان بین تائید در مشاغل و همچنین درخواست سریع و جذب مخاطب استفاده می­شود. به عنوان مثال ممکن است در اینستاگرام از مخاطبان خود بخواهید تا نظر خود را درباره لوگوی جدید شرکت با دو ایموجیایموجی انگشت شصت برای موافق و یا  برای مخالفایموجی مخالف نشان دهند. این روش به مخاطبان شما اجازه می­دهد تا با صرف کمترین تلاش نظرات خود را بیان کنند.

استفاده از ایموجی­ها برای مشاغل

طبق صحبتی که با Krystal Wu مدیر انجمن رسانه­های اجتماعی در مورد نظر او درباره استفاده ایموجی برای اهداف بازاریابی در رسانه­های اجتماعی صورت گرفته است وی معتقد است کاربرد ایموجی باید متناسب با نوع شغل باشد و از ایموجی­هایی استفاده شود که با برند آن‌ها مطابقت دارد. با این حال وی معتقد است که در بازاریابی مشاغل باید در استفاده از ایموجی­های عاطفی قوی مانند ایموجی بوسه خودداری شود زیرا ممکن است این ایموجی­ها احساسات شدید مخاطبان را برانگیزد. در ادامه چند ایموجی وجود دارد که باید برای استفاده از آن‌ها در بازاریابی و اهداف تجاری احتیاط کنید:

  1. ایموجی چهره با بوسهایموجی بوسه

این ایموجی اندکی متفاوت با ایموجی چشم قلبی است. در حالی که معنی ایموجی چشم قلبی نشان­ دادن علاقه  به چیزی است این ایموجی عشق شما را به کسی را نشان می­دهد. به طور معمول از این ایموجی باید برای یک مکالمه یک‌به‌یک استفاده شود مانند یک پیام کوتاه بین شما و دوستتان که در آن می­گویید: شب گذشته یک شب عالی بود و من آن را دوست داشتم ایموجی بوسه. این ایموجی دارای چهره­ای دوست داشتنی و با معصومیت است که ممکن است برای مخاطبان با بار عاطفی و احساسات همراه باشد، به همین دلیل از این ایموجی تنها زمانی می­توانید برای بازاریابی استفاده کنید که مطمئن باشید با برند شما مطابقت دارد.

  1. ایموجی چهره عصبانیایموجی چهره عصبانی

بدون شک این ایموجی یک ایموجی محبوب برای نشان دادن احساسات شما در جمع خانوادگی و دوستان است و به هیچ‌وجه نباید از آن برای اهداف تجاری استفاده کنید. کاربرد این ایموجی به طور معمول ابراز مخالفت شدید و دوست نداشتن چیزی مورد است که از آن برای راهنمایی مخاطبان و بیان احساسات خود استفاده می­کنید. به عنوان مثال ممکن است به دوست خود پیام دهید « اوه نه! این فیلم دیوانه­کننده بود ایموجی چهره عصبانی»

  1. ایموجی خرگوش کوچکایموجی خرگوش کوچک

معنی این ایموجی بیان احساساتی مانند یک مهمانی دوست داشتنی یا برقراری یک ارتباط دوستانه استفاده می­شود. به دلیل مبهم بودن پیام درک شده توسط این نوع از ایموجی­ها بهتر است از استفاده از آن‌ها به منظور بازاریابی و اهداف تجاری خودداری کنید.

  1. ایموجی دست در موهاایموجی دست در موها

تا همین اواخر تصور می­کردم این ایموجی نشان­دهنده زنی است که دستش را در موهایش می­چرخاند، اما اکنون تعریف متفاوتی از آن یافته­ام. در واقع این ایموجی معرف میز اطلاعات است که در آن یک فرد دستش را برای کمک به شما بلند کرده است و با دست در دست او گذاشتن خواهان راهنمایی شما است. برخلاف معنی ایموجی فوق ، در ایالات متحده از این ایموجی به منظور بی‌احترامی و طعنه زدن به کسی به کسی استفاده می­شود، به همین دلیل اگر می­خواهید از خطرات توهین ناخواسته به کسی در امان باشید از این ایموجی در بازاریابی خود استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *