بهینه‌سازی عنوان و توضیحات متا صفحه سایت از طریق پلاگین Yoast SEO

جدول محتواها

در مقاله ی قبل به سئو سایت از طریق تنظیمات وب سایت پیوند یکتا و بهینه سازی محتوا در این مقاله به آموزش بهینه‌سازی عنوان و توضیحات متا صفحه سایت از طریق پلاگین Yoast SEO می پردازیم امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده رو ببرید.

بهینه‌سازی عنوان صفحه‌تان

هر عنوان صفحه – محتویات تگ اچ تی ام ال <title>  – می‌تواند یک فاکتور مهم برای رتبه‌بندی خوب در نتایج جستجو باشد. عنوان صفحه، نه تنها عنوان اصلی تب و پنجره جستجوگر است بلکه اولین خطی هم هست که کاربر در نتایج جستجو می‌بینند. عنوان صفحه بازگوی محتویات صفحه‌تان و اینکه در مورد چه چیزی نوشته شده است؛ یعنی مثل یک آگهی بازرگانی عمل کرده و کاربرها را تشویق به کلیک کردن می‌کند.

در بسیاری از سایت‌ها ساختار پیش فرض پست‌ها و صفحات بهترین لزوماً روش برای دستیابی به سئو نیست.  عنوانی مثل «وبلاگ من؛ آشپزی؛ دستور پخت غذایی ایتالیایی» به اندازه «دستور پخت یک غذای ایتالیایی لذیذ در بیست دقیقه؛ وبلاگ من» جذاب و یا موثر نیست.

اینکه در مورد ساختار عنوان‌هایتان و همین‌طور اجزای عنوان هر صفحه‌تان فکر کنید خیلی مهم است. اکثر اوقات ارزش زمانی که می‌گذارید را دارد.

موتورهای جستجو برای اولین کلمات امتیاز بیشتری قائل هستند پس سعی کنید کلمات کلیدی‌تان را در ابتدای عنوان بیاورید؛ این‌طور ممکن است رتبه بهتری بگیرید.

وقتی مردم نگاه کوتاهی به صفحات نتایج جستجو می‌اندازند، اول کلمات ابتدایی را می‌بینند. پس اگر کلمات کلیدی‌تان در ابتدای فهرست‌تان باشند احتمال اینکه کلیک بخورید بیشتر است.

پیکربندی عنوان‌ها
پیکربندی عنوان‌ها

می‌دانستید می‌توانید از پلاگین Yoast SEO  برای پیکربندی عنوان‌هایتان استفاده کنید؟

می‌توانید ساختار پیش‌فرض عناوین و متن بخش description صفحه‌تان را در پلاگین Yoast SEO  کنترل کنید. دو بخش ار پلاگین این موارد را کنترل می‌کنند. قبل از هر چیزی، به محض اینکه این پلاگین را نصب و فعال کردید، یک بخش « SEO» در قسمت ادمین وردپرس‌تان ایجاد می‌شود.

به بخش (ظاهر جستجو)SEO → Search Appearance بروید. در آنجا زبانه‌های زیادی برای انواع مختلف صفحه در سایت‌تان می‌بینید.

برای هر مدل و taxonomy (شاخه) پست می‌توانید یک قالب عنوان و همین‌طور یک قالب description تنظیم کنید.

حالت پست‌های سایت ما  این بخش به این صورت است:

عنوان در پلاگین Yoast SEO
عنوان در پلاگین Yoast SEO

 

با این کار و با استفاده از بخش‌ها و متغییرها می‌توانید مشخص کنید به صورت پیش‌فرض، عناوین صفحه‌تان چطور باشند.

برای مثال در تصویر بالا می‌بینید که چطور به صورت خودکار المان‌هایی مثل عناوین صفحه را می‌گیریم و این کار باعث می‌شود عنوان‌های هر پست را به صورت دستی و از روی متن ننویسیم.

در اینجا تمام مدل متغییرهایی که می‌توانید برای عنوان‌ها و متا متن‌ها استفاده کنید موجودند و همگی لیست شده‌ و در زبانه کمک هر صفحه توضیح داده شده‌اند.

برای کاربرهای حرفه‌ای، چند شاخصه جالب اضافی هم موجود است. مثلاً از cf_<custom field name> – حالا چه از یک post meta value  یا user meta value  – می‌توانید هر زمینه دلخواهی را اضافه بکنید.

نکته: وقتی از این قالب‌ها استفاده می‌کنید حواس‌تان باشد که وقتی سایت را نگاه می کنید، تگ‌های عناوین‌تان همان‌طور که می‌خواهید عمل بکنند. اگر درست عمل نکنند احتمالاً در ساخت قالب‌تان مشکلی وجود داشته باشد و شاید لازم باشد که “Force rewrite” checkbox را چک کنید.

 

 از هدینگ ها به درستی استفاده کنید

هدینگ‌های پلاگین Yoast SEO برای پیکربندی محتوایتان عالی هستند و با بخش‌های کوچک شده، به خواننده کمک می‌کنند تا اطلاعات را بهتر درک کنند. همچنین در توصیف طرح‌بندی هر صفحه و تمرکز بر روی موتورهای جستجو می‌توانند مفید باشند.

وردپرس، هدینگ‌هایی که در محتوایتان می‌گذارید را توی تگ‌های HTML و به ترتیب <h1> و  <h2> و  <h3> و…  قرار می‌دهد. فکر کردن در مورد اینکه می‌خواهید از چه مدل هدینگ و چه درجه‌ای استفاده کنید خیلی اهمیت دارد. اشتباه کردن در این بخش ممکن است باعث سخت‌تر شدن درک محتوایتان شود.

گرچه اکثر قالب‌های وردپرس اصول اولیه را به درستی رعایت می‌کنند اما باز هم بهتر است که مطمئن شوید که قالب‌تان عنوان پست‌تان را در تگ <h1> قرار می‌دهد و از تگ <h1> در جای دیگری از صفحه و یا محتوای پست‌تان استفاده نمی‌کند.

و محتوای پست‌تان باید به صورت طبیعی جاری شود. برای مثال هدینگ‌های برجسته باید از تگ <h2>  استفاده بکنند. زیر بخش‌ها از تگ <h3>. و بخش‌های جدید بعدی باید از <h2>  استفاده کنند.

 meta description (توضیحات متا)  را بهینه سازی کنید

meta description  عمدتاً از موتورهای جستجو کمک می‌گیرد و در نتایج جستجو، زیر عنوان صفحه‌تان، توصیف کوتاهی در مورد سایت‌تان می‌نویسد.

نوشتن و پیدا کردن یک meta description  واضح، کاربرها را تشویق می‌کند تا حتی اگر صفحه‌تان در جایگاه بالایی نباشد اما روی نتیجه شما در موتورهای جستجو کلیک کنند. در واقع meta description(توضیحات متا) تبلیغ و فرصتی برای تاثیرگذاری سایت شما است.

با نوشتن توصیفاتی جذاب برای هر صفحه سایت‌تان – به طوری که اطلاعاتی در مورد محتوای آن صفحه بدهد – تمرین خوبی برای این کار است و به شما فرصتی می‌دهد تا بازدیدکننده‌های بیشتری را جذب کنید.

گرچه به نظر می‌رسد نوشتن متنی برای هر پست و صفحه‌تان کار زیادی باشد اما ارزشش را دارد.

 

در توصیفات خودکار را توصیه نمی‌کنیم

در پلاگین Yoast SEO بعضی از قالب‌ها و تم‌ها با نوشتن اولین جمله از پست (یا چیزی مشابه آن) به صورت خودکار توصیفاتی تولید می‌کنند. کار هوشمندانه‌ای است اما اغلب اوقات توصیف خوبی نمی‌دهند. در بیشتر مواقع اولین جمله هر پست، اطاعاتی در زمینه معرفی است . بنابراین خلاصه خوب و یک تبلیغ جذابی برای سایت‌مان نیست.

تنها توصیف خوب، یک متن دست نوشته است. اما اگر می‌خواهید از meta description (توضیحات متا) بهره بگیرید بهتر است اصلاً هیچ کاری نکنید و اجازه بدهید خود موتور جستجو بخشی از پست را انتخاب بکند.

یادمان باشد که یک بریده خودکار از متن، یک میان‌بر است و در سئو، هیچ میانبر واقعی وجود ندارد.

اگر  meta description  (توضیحات متا) را ننویسید، غالباً موتور جستجو سعی می‌کند کلمه کلیدی که سرچ شده است را در صفحه‌تان پیدا بکند و به صورت خودکار متنی از اطراف آن انتخاب می‌کند و عبارت جستجو شده را در صفحه جستجو بولد می‌کند.

تکه متن‌هایی که به صورت خودکار ایجاد شده‌اند (چه به کمک موتورهای جستجو و چه به کمک پلاگین‌ها) به اندازه متن‌های دست نویس، جذاب نیستند و اطلاعات مورد نظر را به آن خوبی منتقل نمی‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود از قسمت meta description  که در پلاگین Yoast SEO  می‌یابید استفاده کنید و یک meta description بنویسید. حواس‌تان باشد که متن‌تان خواننده را تشویق به کلیک کردن بکند و حداقل یک بار از کلمه کلیدی پست و صفحه‌تان در آن استفاده شود.

توجه 

اگر موتورهای جستجو احساس کنند که meta description تان مناسب صفحه‌تان نیست ممکن است آن را نادیده بگیرند و یا اگر فکر کنند این‌طور بهتر است، خودشان توصیفی سفارشی از صفحه‌تان به نمایش بگذارند. هیچ راهی برای اینکه بتوانید آن‌ها را مجبور بکنید که از متن خاصی که نوشته‌اید استفاده بکنند، وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *