نکات بازاریابی برونگرا در کسب و کارهای امروزه

جدول محتواها

بازاریابی برونگرا

در شیوه بازاریابی درونگرا آموختیم که با استفاده از روش هایی مانند وبلاگ نویسی، بازاریابی محتوا و سئو، بازاریابی ایمیلی و… بازدیدکنندگانی را که نیازمند به خدمات و محصولات شما هستند را به خود جذب و تبدیل به مشتری همیشگی می کنید. و این افراد با جستجو، شما را پیدا می کنند. اما نوع دیگری از بازاریابی وجود دارد که دارای قدمت بیشتری از بازاریابی درونگرا بوده و روش های مورد استفاده برای بازاریابی در آن، کاملا متمایز از بازاریابی درونگرا است، این شیوه مارکتینگ، تحت نام بازاریابی برونگرا شناخه می شود.

 

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا شیوه ای سنتی در زمینه تبلیغات و بازاریابی برندها و محصولات به شمار می رود . همه ما اعلب با شیوه های این نوع بازاریابی آشنا هستیم.

روش هایی مانند آگهی های تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات محیطی، چاپی، اس ام اسی و… نمونه هایی از شیوه های به کار برده شده برای بازاریابی برونگرا می باشند. مشتری هدف در این نوع بازاریابی، اکثر افراد یک جامعه است تا شاید افرادی که علاقمند به این تبلیغ هستند، موفق به دیدن یا استفاده از آن گردند. در صورتی که این روش موثر واقع شود، موجب یک شناخت عمومی در جامعه گردیده و همه افراد به خصوص مشتریانی که چندان با تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ آشنا نیستند، می توانند از آن بهره ببرند. در واقع در این روش، برند است که به دنیال مشتری می رود و از طرق مختلف تبلیغات مستقیم، سعی در جذب مخاطب خود دارد.

 

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرا

در بازاریابی برونگرا، برخلاف نوع درونگرای مارکیتینگ، این شما هستید که به دنبال مشتری می روید و مخاطب خود به سمت محصول یا برند شما نمی آید. همچنین ممکن است با صرف هزینه های بسیار زیاد در تبلیغات و بازاریابی برونگرا، موفق به جذب مشتری نشوید زیرا احتمال عدم توجه قشر کثیری از مردم جامعه به روش های بازاریابی برونگرا وجود دارد.

اما در بازاریابی درونگرا، به جای صرف هزینه زیاد، صرف انرژی فوق العاده ای برای جذب مشتری وجود دارد. در روش های ارائه شده برای بازاریابی درونگرا، تمرکز بر روی نیازها و رفع برخی مشکلات کاربران و بازدیدکنندگان از سایت بوده تا بتوان به این صورت، دید آن ها را برای اعتماد و خرید تغییر داد. هدفمند بودن این روش، به حذب مشتری هدف کمک بسیاری می کند. ضمن اینکه احتمال بی توجهی به این نوع بازاریابی بسیار کمتر است زیرا مشتری خود به دنبال کسب و کار مورد نظر می گردد.

روش های بازریابی برون گرا

  • تبلیغات تلویزیونی

قدیمی‌ ترین و رایج ترین شیوه بازاریابی برون گرا و تبلیغات از گذشته تا کنون، استفاده از آگهی های تلویزیونی و ویدئوهای تبلیغاتی است. این تبلیغات طیف وسیعی از مخاطبین را تحت پوشش قرار می دهد که البته از این مقدار، تنها بخشی از مخاطبین از آنها استفاده می کنند.

 

  • تبلیغات محیطی

از دیگر روش های مورد استفاده برای بازاریابی برونگرا، تبلیغات محیطی و شهری است. ابزارهایی همچون بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی، تبلیغاتی که در مراکز تجاری و پاساژ های بزرگ ارائه می شود، پوستر‌ها و بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات اتوبوسی و ایستگاهی در مترو از جمله تبلیغات به کار برده شده در بازاریابی برون‌گرا می باشند. این تبلیغات نیز همانند تبلیغات تلویزیونی، هدفمند نبوده و هر فردی امکان مشاهده آن را خواهد داشت.

 

  • تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی شامل انواع پوستر، بروشور، مجله‌ها و روزنامه از دیگر شیوه های بازاریابی برونگرا هستند که در مقایسه با روش های قبل، تبلیغاتی هدف‌مند محسوب می شوند. مثلا معمولا تبلیغات استفاده شده در این نمونه ها به دست افراد علاقمند به آنها می رسد و هر فرد متناسب با موضوع مورد علاقه‌ خود، از این تبلیغات چاپی استفاده می کند.

 

  • تبلیغات آنلاین

تقریبأ امکان استفاده از تمام روش های بازاریابی برونگرا به صورت آنلاین نیز وجود دارد و می‌توان در فضای وب نیز ای این روش ها، بهره لازم را کسب کرد . با این تفاوت که، در این صورت، هدفمندی تبلیغات بهبود می یابد. مثلا اگر از یک تبلیغات بنری در یک سایت پر بازدید استفاده شود، قطعأ بیشتر، افرادی آن را مشاهده می کنند که علاقمند به موضوعی مرتبط با آن تبلیغ می باشند.

 

مزایای بازاریابی برونگرا

مهم ترین ویژگی و مزیت استفاده از بازاریابی برونگرا، برندینگ یا برند سازی است. هرچند میزان توفیق در این زمینه با نوع روشی که برای تبلیغات استفاده می شود، کاملا در ارتباط است. در حقیقت افرادی که تبلیغات برونگرای پر بازدید مانند تلویزیون و بیلبوردهای شهری را انتخاب می کنند، قطعأ شاهد نتایج بهتری در زمینه برند سازی خواهند بود. اما اگر از تبلیغات پیامکی یا ایمیلی استفاده کنید، علاوه بر آنکه هیج سودی نخواهد داشت، که باعث ضرر و آسیب به برند شما نیز می شود.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *