بازاریابی مردمی یا اینفلوئنسر مارکتینگ

جدول محتواها

اینفلوئنسر

چند سالی است که از یک روش تبلیغاتی نوین در کنار سایر روش های معرفی محصولات و کسب و کارهای مختلف، استفاده می شود و باب جدیدی در بحث بازاریابی و مارکتینگ گشوده شده است. این روش تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می شود که اساس کار بر روی تبلیغات دیجیتال و فضای مجازی استوار است.

اهمیت این روش کمتر از دیگر روش های تبلیغات نبوده و شاید در مواردی بسیار موثرتر و جایگزین مناسبی برای شیوه های سنتی تبلیغات و بازاریابی، شناخته می شود. اینفلوئنسر مارکتینگ را می توان یکی از تاثیرگذارترین بازاریابی تبلیغاتی دانست که بازاریاب های این شیوه تبلیغاتی افراد تاثیرگذار و شناخته شده در شبکه های اجتماعی پربازدید هستند که تبلیغات آنها به صورت غیر مستقیم و از راه هایی مانند توصیه کردن یا پیشنهاد دادن برای ترغیب مخاطب بهره می گیرند. کاهش زمان ارتباط با مخاطبان از جمله اصلی ترین مشخصه این ابزار تبلیغاتی قدرتمند محسوب می شود.

 

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر به افرادی گفته می شود که با استفاده از موقعیت، شهرت، نفوذ، دانش یا اعتبار اجتماعی، امکان تاثیرگذاری فوق العاده ای را بر روی رفتار و حتی تصمیمات افراد دارد. وجود این مشخصات برای هر اینفلوئنسری در زمینه های اختصاصی فعالیت خود کاملا ضروری است که البته میزان هریک از این ویژگی ها، متناسب با جایگاه این افراد، کاملا متفاوت است. لزوم برخورداری از این مولفه ها در اینفلوئنسرها و امکانی که در برقراری ارتباط با مردم دارند، به شرکت ها برای همکاری دو جانبه برای تبلیغ و معرفی برند یا محصول مورد نظر کمک خواهد کرد.  

 

تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ، یک نوع شیوه تبلیغاتی برای فروش و معرفی محصولات به افرادی است که علاقمند به استفاده از تجربیات دیگران برای خریدی مطمئن تر می باشند. در این نوع بازاریابی، تجربیات شخص به عنوان یک فرد تاثیرگذار و همچنین میزان شهرت و اعتبار فرد در نتیجه تبلیغ بسیار موثر است. اینفلوئنسر مارکتینگ را می توان همان تبلیغات دهان به دهان دانست چراکه عمومأ بازاریابی مردمی از بیشترین نتیجه در میان مردم برخوردار می باشد.

هزینه معرفی کسب و کار توسط اینفلوئنسر مارکتینگ

هر مقدار که در اینفلوئنسر مارکتینگ، از روابط حرفه ای استفاده کنید مطمئنأ می توانید انتظار نتایج مطلوب تری را داشته باشید. هرمقدار هم که شما ارتباط نزدیک و دوستانه ای با اینفلوئنسرهای اطراف خود داشته باشید، تا زمانی که برای بازاریابی کسب و کار خود به آنها پول پرداخت نکنید و وارد چارچوب حرفه ای برای انجام این نوع بازاریابی نشوید، کمک موثری را در زمینه نمی توانید دریافت کنید. این هزینه متناسب با روشی که برای تبلیغات محصول یا کسب و کار شما به کار برده می شود، متفاوت است. مثلا هزینه هریک از روش های زیر با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

  • معرفی محصول یا برند مورد نظر در یکی از پست ‌های وبلاگ اینفلوئنسر
  • اشتراک گذاری تبلیغات کسب و کار یا خدمات یا یک برند در شبکه ها و صفحات اجتماعی اینفلوئنسر مانند اینستاگرام
  • امکان دسترسی به وبسایت اینفلوئنسر و اجازه انتشار یک پست مهمان

 

نحوه انتخاب اینفلوئنسر برای معرفی کسب و کار

معمولا اغلب برندها و مشاغل علاقمند به تبلیغات در صفحات اینفلوئنسرهایی هستند که دنبال کننده های بیشتری دارند. چراکه این افراد از معروفیت بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب برخوردار می باشند. مثلا افرادی که در اینستاگرام بیش از صد هزار نفر فالوئر دارند، بیشتر مورد توجه مشاغل و برندهای مختلف قرار می گیرند. فالوور های بالای این افراد نشان دهنده میزان نفوذ و تاثیرگذاری آنها است که می تواند حمایت مردم را برای معرفی محصول، در پی داشته باشد. اما در حال حاضر که رقابت میان اینفلوئنسرها بسیار زیاد است، امکان دسترسی به آنها نیز بیشتر شده است و به این ترتیب، برندهای مختلف می توانند متناسب با نوع استراتژی و برنامه ریزی خود، گاهأ از اینفلوئنسرهای دارای مخاطب زیاد و مخاطب کمتر استفاده کنند.

 

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

اصلی ترین مزیت بهره گیری از اینفلوئنسرها برای بازاریابی محصولات خود، صرف هزینه کمتر در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی می باشد. این در حالی است که نتیجه آن نه تنها کمتر نیست بلکه در برخی مواقع، بیشتر نیز هست.

مزیت دیگر اینفلوئنسر مارکتینگ انجام تبلیغات به صورت هدفمند است. مثلا اگر شما قصد تبلیغ بیسکوئیت را داشته باشید می توانید آن را به افرادی محول کنید که مخاطبین آنها کودکان و مادران هستند.

استفاده از روابط قوی برای ارتباط با مخاطبین و اعتماد مردن به آنها، در معرفی خدمات یا محصول باعث فروش در کمترین زمان، می شود. زیرا مردم به این افراد اعتماد کامل دارند.

نکات اینفلوئنسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *